Biuro Obsługi Interesanta (BOI) mieści się w pokoju nr 1 w budynku Sądu przy ul. Tyszkiewiczów 4, 36-100 Kolbuszowa.
Zadaniem BOI jest profesjonalna obsługa stron postępowań sądowych, pełnomocników (obrońców), prokuratorów oraz pozostałych osób związanych z prowadzonymi postępowaniami z zachowaniem reguły jak najkrótszego czasu oczekiwania interesanta. Biuro Obsługi Interesantów nie udziela porad prawnych i informacji, które mogą naruszać przepisy innych ustaw, w tym ustawy o ochronie danych osobowych.
tel. (17) 22-77-200
email: biuro.podawcze@kolbuszowa.sr.gov.pl
Do zadań Biura Obsługi Interesanta w szczególności należy:
zgodnie z par.28 pkt 5.Regulaminu urzędowania sądów powszechnych (Dz.U.2015.20316)
Do zadań biura należy w szczególności:
1)udzielanie osobom uprawnionym informacji o stanie postępowania w sprawie na podstawie danych z sądowych systemów informatycznych;
2)wydawanie odpisów dokumentów na podstawie sądowych systemów informatycznych lub akt sądowych po ich otrzymaniu z właściwego wydziału;
3)wydawanie zapisu dźwięku albo obrazu i dźwięku z posiedzenia lub rozprawy sądu po ich otrzymaniu z właściwego wydziału;
4)kierowanie interesantów do odpowiednich komórek organizacyjnych, jeżeli załatwienie ich spraw w biurze nie będzie możliwe;
5)udzielanie pomocy podczas pobytu w sądzie świadkom i pokrzywdzonym między innymi przez informowanie, w miarę możliwości odprowadzanie do odpowiednich pomieszczeń, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych;
6)udostępnianie informacji o lekarzach sądowych, biegłych sądowych, tłumaczach przysięgłych wpisanych na listę Ministra Sprawiedliwości, mediatorach oraz instytucjach, których działalność wiąże się z ochroną praw człowieka;
7)udostępnianie formularzy sądowych i wzorów pism;
8)informowanie o strukturze organizacyjnej sądu, jego właściwości oraz lokalizacji, numerach telefonów, godzinach urzędowania, adresie strony internetowej, poczty elektronicznej, a także adresach innych sądów, organów i urzędów centralnych oraz kierowanie do właściwych sal rozpraw;
9)udostępnianie informacji o możliwości zakończenia sporu w drodze mediacji w poszczególnych rodzajach spraw, zasadach i procedurze mediacji oraz sposobie kontaktu z mediatorem.
Biuro Obsługi Interesantów nie udziela porad prawnych.
Pracownicy Biura Obsługi Interesantów nie uzupełniają formularzy w imieniu interesanta.
Wdrożenie standardów i procedur obsługi interesanta w sądach powszechnych
Pragniemy poinformować, że w dniu 10 lutego 2021 r. w Sądzie Rejonowym w Kolbuszowej wdrożono standardy obsługi interesanta oraz katalogi usług z kartami usług i powiązanymi z nimi procedurami świadczenia usług – zarządzenie nr 2/2020 Prezesa Sądu Rejonowego w Kolbuszowej i Dyrektora Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu.
Standardy obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym oraz katalogi usług, karty usług zostały zaprojektowane, opracowane i udostępnione przez Ministerstwo Sprawiedliwości w celu wprowadzenia rozwiązań ułatwiających komunikację obywatela z wymiarem sprawiedliwości i uproszczenie świadczenia usług interesantom.
W ramach standaryzacji zostały wdrożone we wszystkich sądach jednolite wytyczne dotyczące postępowania podczas obsługi interesanta, a także w zakresie informacji udzielanych w określonych rodzajach spraw, z którymi interesanci najczęściej przychodzą do sądu, przyczyniając się do podniesienia jakości usług świadczonych przez sądy.
Dodatkowo Ministerstwo Sprawiedliwości uruchomiło dedykowany portal internetowy poświęcony standaryzacji, na którym obok informacji dotyczących określonych kategorii spraw – kart usług, zostały zamieszczone edytowalne wzory wniosków i pism możliwych do wykorzystania przez interesantów. Portal Wdrożenie Standardów Obsługi Interesanta dostępny jest pod adresem: https://wsoi.ms.gov.pl/
Usługi to wybrane rodzaje spraw z zakresu prawa cywilnego, karnego, rodzinnego, nieletnich, gospodarczego, pracy i ubezpieczeń społecznych, z którymi interesanci najczęściej zgłaszają się do sądów.
Poszczególne rodzaje spraw zostały opisane w odpowiedniej karcie usługi. Karta usługi dla interesanta to informacja wskazująca, który sąd i wydział jest dla sprawy właściwy, w jaki sposób zainicjować konkretną sprawę, jakie złożyć dokumenty, w jakim terminie należy je złożyć, w jakiej wysokości wnieść opłatę, jakie wzory i formularze zastosować.
Karty usług zostały podzielone na:
- Karty usług podstawowych, które obejmują sprawy najczęściej świadczone zarówno przez sądy rejonowe, okręgowe, jak i apelacyjne. Udostępniono 30 kart usług, które dotyczą m.in.: wydawania odpisów i kopii, wydawania zapisu dźwięku / obrazu i dźwięku
z posiedzenia lub rozprawy, informacji o funkcjonującym systemie darmowej pomocy prawnej, uzyskanie klauzuli wykonalności, - Karty usług uzupełniających które obejmują sprawy świadczone tylko przez sąd rejonowy. Udostępniono 55 kart usług uzupełniających dla sądu rejonowego, które dotyczą m.in.: stwierdzenia nabycia spadku, przyjęcia lub odrzucenia spadku, podziału majątku wspólnego, pozwu o zapłatę, pozwu o alimenty, pozwu o zapłatę wynagrodzenia.
Karty usług wraz z wzorami pism są dostępne:
- w wersji papierowej w siedzibie sądu,
- w wersji elektronicznej na portalu wsoi.ms.gov.pl -> Karty usług podstawowych oraz
-> Karty usług uzupełniających
Poniżej zamieszczono uproszczony dostęp do poszczególnych kart usług wraz z wzorami pism.
USŁUGI PODSTAWOWE
- Karty usług w sprawach cywilnych i gospodarczych wraz z wzorami pism
- Karty usług w sprawach karnych wraz z wzorami pism
USŁUGI UZUPEŁNIAJĄCE ŚWIADCZONE PRZEZ SĄD REJONOWY
- Karty usług w sprawach cywilnych wraz z wzorami pism
- Karty usług w sprawach karnych wraz z wzorami pism
- Karty usług w sprawach rodzinnych i nieletnich wraz z wzorami pism
Zachęcamy do zapoznania się z wyżej wskazanymi kartami usług i wzorami pism.
Jednym z elementów wdrożonych standardów w sądach powszechnych jest monitorowanie jakości obsługi interesantów. Dążąc do zapewnienia jak najlepszej jakości obsługi interesanta w tutejszym sądzie, w imieniu kierownictwa sądu zwracamy się z uprzejmą prośbą o wypełnienie anonimowej ankiety oceny satysfakcji interesanta. Wyrażone uwagi i opinie pozwolą wyjść naprzeciw Państwa oczekiwaniom, a tym samym przyczynią się do doskonalenia jakości obsługi interesanta w sądach.
Ankieta oceny satysfakcji interesanta jest dostępna:
- w wersji papierowej w siedzibie sądu,
- w wersji elektronicznej w zakładce ankieta.